Mivel űzzük el a fáradtságot energiaital helyett?

Aki fáradt, kedvetlen vagy levert, gyakran nyúl energiaitalhoz a felélénkülés reményében. Sajnos ez a jelenség már a 18 év alattiak körében is egyre gyakoribb. Bár a szakemberek óva intik a fiatalokat és a szívbetegeket az energiaitaltól, fogyasztása mégis a tinédzserek körében a legnépszerűbb.

Az energiaitalok javarészt koffeinből, taurinból, cukorból és egyéb stimuláló szerekből állnak. A Magyarországon forgalomban lévő termékek koffeintartalma kiszerelésenként változó. Azt a bizonyos felpörgető hatást a körülbelül 32 mg/100 ml koffein mennyisége okozza. Az orvosok szerint 250-300 milligramm napi koffein fogyasztásnál már jelentkezhetnek a túladagolás tünetei. Ezek lehetnek többek közt álmatlanság, hallucinációk, remegés, szédülés vagy a jelentős mértékű izzadás. Ráadásul ezek a cukros energiabombák csak rövid időre pörgetnek fel. Miután elmúlik a hatásuk, még alacsonyabbra csökken az ember energiaszintje.

Számos lehetőség áll azonban a rendelkezésére annak, aki természetes módon szeretné felélénkíteni testét és az elméjét. Az alábbi tippek segítségével könnyedén elűzheti a fáradtságot energiaital nélkül is.

Először is: aludjon eleget! Az alvást nem helyettesítheti semmilyen élénkítőszer. Változó, hogy kinek mennyi a napi alvásigénye, általában 7-8 óra. Ennek hiányában idővel jelentkeznek a kialvatlanság tünetei.
Fogyasszon friss zöldségeket és gyümölcsöket! Például a banán vagy az alma magas cukortartalmának köszönhetően hamar felfrissítheti az elméjét. A cukor és a rosttartalom együttesen megemeli és egyenletesen tartja a vércukor szintet. Ha nem szereti a gyümölcsöket nyersen fogyasztani, akkor készíthet változatos turmixokat is reggelire.

Gyümölcsök és zöldségek

Igyon egy csésze minőségi kávét! Az elmúlt évek tanulmányai azt mutatják, hogy a kávé amellett, hogy felébreszt, még a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is csökkenti. Természetesen nem mindegy, milyen kávét főz és hogyan, ahogy az sem, mennyit fogyaszt egy nap. A legideálisabb a napi maximum 3 csésze frissen főzött kávé kevés tejjel és cukor nélkül.

Kávé

Jázmin és zöld tea. A jázmin tea élénkítő hatásán kívül felgyorsítja az anyagcserét, fogyasztásával jelentősen lecsökken a szív és érrendszeri megbetegedések kockázata. A zöld teában megtalálható koffein pedig fokozatosan szívódik fel a szervezetben, így órákon át éberen tart. Mindemellett zsírégető hatással is bír, tehát a fogyókúrázóknak is ajánlott.
Végezzen reggeli tornagyakorlatokat! A mozgás hatására frissül a vérkeringés, így javul a koncentráció is. Az a leghatásosabb, ha a szabad levegőn sétál vagy kocog egyet, mert úgy a friss levegő is hozzájárul a fáradtság elűzéséhez.

Egészség és mozgás

Igyon elég folyadékot! Az álmosságot az oxigén hiánya is okozhatja, ezért fontos odafigyelni a megfelelő folyadékbevitelre. Az a legbiztosabb, ha maga mellé készíti a másfél literes ásványvizes palackot, így könnyen nyomon követheti, hogy eleget iszik-e.